Projekt : WYMIANA ZAGRANICZNA PODSTAWĄ SUKCESU - rok szkolny 2016/2017, 2017/2018 - Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Złotowie1
ZŁOTÓW
ul. Norwida 10
Uroczystości 5-lecia CKZiU
ZŁOTÓW
ul. Norwida 10
Uroczystości 5-lecia CKZiU
ZŁOTÓW
ul. Norwida 10
Uroczystości 5-lecia CKZiU - otwarcie siłowni wewnętrznej
ZŁOTÓW
ul. Norwida 10
Pożegnanie klas maturalnych
Projekt : WYMIANA ZAGRANICZNA PODSTAWĄ SUKCESU - rok szkolny 2016/2017, 2017/2018

Projekt

Bierzemy udział w projekcie dofinansowanym z Funduszów Europejskich.

ROK SZKOLNY 2016/2017

W dniach 21-27 sierpnia 2016r. siedmiu nauczycieli przedmiotów zawodowych zapoznawało się z systemem edukacji zawodowej w Niemczech. Systemy edukacyjne w tym kraju nieznacznie różnią się miedzy krajami związkowymi.

Rejon Niemiec został wybrany, ponieważ naszą organizacją partnerską w projekcie „Wymiana zagraniczna jako podstawa sukcesu”, zorganizowana w ramach projektu POWER, była Instytucja Vitalis Betreuungsgesellschaft für Modellprojekte mbH z siedzibą w Schkeuditz. W tej miejscowości byliśmy przez cały czas wyjazdu zakwaterowani. Nadrzędnym celem naszego wyjazdu było uczenie się i doskonalenie swojego warsztatu i metod pracy. Mmieliśmy możliwość zapoznania się systemem edukacji w Niemczech oraz poprawienie własnych umiejętności komunikacji międzyludzkiej w języku obcym. Projekt obejmował poznanie i dokonywanie analiz poprzez job shadowing. Jest to sposób poznania poprzez uczestniczenie w pracy innych nauczycieli, obserwację ich metod pracy, zastosowanych podręczników czy nawet wyposażenia pracowni lub klas, w których wykładają swoje przedmioty. Kadra podzielona została na grupy i przydzielona do współpracy z nauczycielami pokrewnych specjalizacji. Przez pięć dni uczestniczyliśmy w zajęciach edukacyjnych z uczniami, rozmawialiśmy z nauczycielami na temat sposobów oceniania, motywowania ucznia do pracy, porównywaliśmy używane przez system niemiecki podręczniki, a nauczyciele języka obcego zawodowego powiększali swoje zawodowe słownictwo.

Ponadto Wizyta w Lipsku pozwoliła poznać zarówno  sytuację  w edukacji jak i na rynku pracy. W ramach spotkań w instytucjach  edukacyjnych oraz centrach szkoleń zawodowych narodziło się wiele tematów do dyskusji. Okazało się, że niektóre pomysły  i rozwiązania można przeszczepić również do naszej szkoły. 

Podczas wizyty nie zabrakło również atrakcji dla ducha i ciała. Piękno stolicy Saksonii urzekło wszystkich uczestników wymiany a liczne knajpki zachwyciły kuchnią z całego świata. Pełni nowych wrażeń i pomysłów nauczyciele powrócili do Polski 27 sierpnia 2016r.

Drugi etap projektu to praktyki uczniowskie. W ramach mobilności możliwy był wyjazd 20 uczniów w trzech zawodach : technik elektryk - 2 uczestników, technik elektronik -10 uczestników i technik pojazdów samochodowych - 8 uczestników. Dwutygodniowe praktyki rozpoczęły się         5 września 2016r. Uczniowie pracowali w warsztatach nad specjalnie dla nich przygotowanymi zadaniami. Elektronicy budowali od podstaw drukarkę 3D. Aby zobaczyć ostateczny efekt - wydruk 3D - musieli zacząć od najmniejszej śrubki. Dzień po dniu mogli oglądać efekty swojej pracy, aż do wielkiego finału - czyli wydruku. Powstały misie, zające, serca i klocki - czyli namacalny efekt dwóch  tygodni pracy.  Elektrycy montowali dzwonki, światła i domofony…..  Wszystko sprawnie  i szybko, pod czujnym okiem instruktora. Mechanicy pojazdów samochodowych mieli równie atrakcyjne zajęcia. Już pierwszego dnia rozłożyli i złożyli silnik samochodu.  Nie narzekali na to, że się ubrudzili. Zajrzeli do każdego zakamarka samochodu. Pracowali nie tylko na pojazdach ćwiczeniowych, ale również diagnozowali usterki w samochodach  klientów firmy i wykonywalni różnego typu prace mechaniczne. Klimatyzacja, pneumatyka, płyny i smary - to nie jest im obce.  Tylko może czasu zbyt mało….

            Ponieważ Schkeuditz leży bardzo blisko stolicy Saksonii grzechem byłoby nie skorzystać    z tego co to piękne miast oferuje. Uczestnicy chętnie i często je odwiedzali - muzea, wystawy, no    i oczywiście zakupy…Szczególnie wrażenie zrobiła  na wszystkich fabryka BMW. Ludzie i roboty pracują tam w niesamowitej symbiozie aby na końcu mogło powstać dzieło niemieckiej motoryzacji - samochód BMW. Mimo, że  każdy wybrał sobie swój model nikomu nie udało się nim wyjechać  z fabryki.

            Dodatkowy aspekt takiego wyjazdu to kompetencje językowe. Uczniowie szlifowali przede wszystkim język angielski i niemiecki ale i inne języki stały się im bliskie. A to dzięki obecności innych narodowości w ośrodku w Schkeuditz . Węgierski, słowacki, portugalski, bułgarski - te języki było słychać równie często jak naszą ojczystą mowę. Uczestnicy nawiązali nowe kontakty    z młodzieżą z wielu krajów. Uczyli się samodzielności i odpowiedzialności za siebie i innych.  

            To co dobre szybko się kończy i nasza wizyta w Saksonii również dobiegła końca.  17 września późnym  wieczorem autobus z uczestnikami i opiekunami projektu dotarł do Złotowa.  Kolejna edycja projektu już za rok.

            Dziękujemy dyrektorowi CKZiU panu Andrzejowi  Henclowi za przychylność oraz opiekunom  projektu za trud związany z jego prowadzeniem.

Zdjęcia z wyjazdu w galerii strony internetowej . 

Uroczyste wręczenie Europassów Mobilność uczestnikom projektu

„Wymiana zagraniczna jako podstawa sukcesu”,

w ramach programu POWER

W dniu zakończenia roku szkolnego 2016/17 oprócz rozdania świadectw uczniowie i nauczyciele, biorący udział w projekcie wymiany zagranicznej otrzymali także dokumenty unijne, potwierdzające zdobyte kompetencje zawodowe i językowe podczas tego wyjazdu – Europass mobilność.

 

ROK SZKOLNY 2017/2018

Staż nauczycieli CKZiU w Schkeuditz 21-26 sierpnia 2017r.

Pod koniec sierpnia w ramach realizacji projektu POWER Erasmus + pt: „ Wymiana zagraniczna jako podstawa sukcesu” siedmiu nauczycieli przedmiotów zawodowych naszej szkoły pojechało do  Schkeuditz w Niemiech w celu zapoznania się z niemieckim systemem kształcenia zawodowego oraz porównanie metod pracy wykorzystywanych w nauczaniu przedmiotów zawodowych. Również w tym roku program realizowany był w czterech placówkach edukacyjnych, gdzie nauczyciele zawodowcy przyglądali się pracy swoich niemieckich odpowiedników. Przez pięć dni analizowali i podglądali pracę nauczyciela z uczniem, relacje panujące miedzy uczniem i nauczycielem. Ciekawym rozwiązaniem jest modułowy system pracy z uczniem. Młodzież może wtedy rozpatrywać dany problem czy zadanie bardzo dokładnie. Dzięki tak długim zajęciom uczeń może bardzo starannie wykonać ćwiczenie, ma czas na etap projektowania, symulacji a dopiero na końcu wykonania tego ćwiczenia. Zachwyciło ich bogate wyposażenia pracowni i sal lekcyjnych. Można jednak zauważyć różnice technologiczne jeszcze pojawiające się miedzy naszymi krajami. Nauczyciele uczący języka zawodowego obcego wzbogacili swoje słownictwo.

Ponadto grono pedagogiczne  odwiedziło  Izbę Rzemieślniczą w Halle. W Niemczech izby te  są bardzo dobrze wyposażone w różnego rodzaju pracownie, w których uczniowie w ramach kilkutygodniowych szkoleń uzupełniają  i poszerzają swoje umiejętności zdobyte w ramach praktycznej nauki zawodu w firmach. Niemieccy rzemieślnicy cenią sobie tą formę współpracy z izbami w szkoleniu uczniów. W Niemczech podobnie jak u nas funkcjonuje dualny system kształcenia zawodowego , teorii uczniowie uczą się w szkole zawodowej,  zaś wiedzę fachową zdobywają w zakładach pracy. Uczestnicy zwiedzili miasta Lipsk i Drezno, które zachwycają swą architekturą i zabytkami. Ponadto  zaznajomili się z cyklem produkcyjnym  elektrycznych samochodów marki VW  w Szklanej Manufakturze w Dreźnie. Doświadczenia zdobyte w ramach tego projektu wykorzystają w swojej codziennej pracy. Polecamy wszystkim taki sposób nabywania doświadczeń zawodowych!

ZAGRANICZNE PRAKTYKI UCZNIÓW

W ramach mobilności w 2017r. również możliwy był wyjazd 20 uczniów w trzech zawodach : technik elektryk - 10 uczestników, technik elektronik -5 uczestników i technik pojazdów samochodowych - 5 uczestników. Dwutygodniowe praktyki rozpoczęły się 27 sierpnia a zakończyły 9 września 2017r. Uczniowie pracowali w warsztatach, analogicznie jak w roku poprzednim, nad specjalnie dla nich przygotowanymi zadaniami. Elektronicy budowali od podstaw drukarkę 3D również musieli zacząć składanie od najmniejszej śrubki. Potem nauczyli się obsługi drukarki drukując sobie wiele fantazyjnych modeli.  Elektrycy montowali dzwonki, światła i domofony. Poznali zasady prowadzenia instalacji elektrycznych. Ich  instruktor rzucał temat do rozwiązania a oni przy ściankach musieli układ zaprojektować i zrealizować. Wszystko sprawnie  estetycznie i szybko. Mechanicy pojazdów samochodowych mieli równie atrakcyjne zajęcia. Już pierwszego dnia musieli naprawić kosiarkę, którą później bardzo intensywnie eksploatowali.  Zapoznali się z każdym układem w samochodzie i wykręcili z niego każdą śrubkę. Pracowali na pojazdach ćwiczeniowych, ale również diagnozowali usterki w samochodach  klientów firmy i wykonywalni różnego typu prace mechaniczne. Chyba każdy uczestnik stwierdził, że praktyki mogły trwać jeszcze następne dwa tygodnie. Szkoda było wracać

Oczywiście podczas wolnego czasu zwiedzali Lipsk, Drezno. Również odwiedzili Szklaną Manufakturę w Dreźnie, gdzie zapoznali się z cyklem produkcyjnym  elektrycznych samochodów marki VW co dla wszystkich praktykantów było wielką atrakcją.

Oczywiście uczniowie rozwijali swoje umiejętności komunikacyjne – szczególnie podczas zamawiania pizzy czy kebabu, lub gdy musieli pytać o numer autobusu podmiejskiego, gdy się trochę zgubili.

Opiekunami grupy były p.Katarzyna Kolera i p.Joanna Olszewska.

Zdjęcia z wyjazdu w galerii strony internetowej i na szkolnym Facebooku

 


Wykonanie: MAXIMUS - sklep komputerowy